جاذبه‌هامقاصد

استانبول کارت چیست؟

What is Istanbul Card?

گردشگر بودن با بعضی راهکارهای ساده برای هر شخصی عملی خواهد شد. کنترل هزینه‌ها و داشتن یک برنامه قطعا راه‌گشاست. در همین راستا شهرهای توریستی دنیا راه‌حل‌های خود را دارند که شاید متداول‌ترین آن کارت‌هایی برای استفاده از حمل و نقل عمومی باشد . استانبول نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما با خرید استانبول کارت به راحتی در شهر جا‌به‌جا شوید و نگران باقی موارد نباشید.

اما چگونه می‌توان آن را تهیه کرد و چه قابلیت هایی دارد؟

تعریف استانبول کارت

هزینه‌های بالای رفت و آمد در شهرهای توریستی مثل استانبول دولت‌های مرکزی را وادار می‌کند برای حفظ میزان گردشگر راه‌هایی بیابند. در گام اول آنها توانسته‌اند با به وجود آوردن کارت‌های حمل و نقل این مبالغ را کاهش دهند اما گسترش این کارت با ترفندهایی قابل اجراست مانند اینکه پذیرفتن پول نقد توسط حمل و نقل عمومی به محدود ترین شکل ممکن درآید. استانبول جزو شهرهایی است که برای ورود به مترو،تراموا و اتوبوس نیاز مبرم به کارت دارید. هرچند برای مترو بلیت‌های تک مسیر در دسترس است اما با مقایسه قیمت متوجه خواهید شد که استانبول کارت به صرفه‌تر خواهد بود.
برای مسیریابی بهتر و اطلاع از ایستگاه‌ها به راهنمای مترو استانبول مراجعه کنید.

مراکز فروش استانبول کارت

حالا که میدا‌نید برای جا‌به‌جایی در شهر به استانبول کارت نیاز دارید لازم است مراکز خرید را برایتان لیست کنیم. قبل از دریافت کارت درنظر داشته باشید که میزانی از هزینه متعلق به خود کارت و بخشی نیز مربوط به شارژ اولیه است و در آن ذخیره خواهد ماند.

فرودگاه بین المللی استانبول

اگر برایتان مهم است همان بدو ورود لیست نیازمندی‌هایتان را کامل کنید به راحتی در فرودگاه‌ استانبول در دسترس شما است. دستگاه‌های فروش کارت بلیت‌ماتیک نام دارد و در طبیقه‌ی منفی دو می‌باشد. اگر با دستگاه به مشکل خوردید یا برایتان خرید از آن آسان نبود در همان طبقه به دفاتر مربوط به اتوبوس فرودگاهی هاواییست مراجعه کنید و کارکنان آنها شما را راهنمایی خواهند کرد.

فرودگاه صبیحا گوکچن

اگر هم پروازتان در فرودگاه صبیحا به زمین نشست با خروج از درب فرودگاه در خیابان روبروی خود کیوسک‌هایی را مشاهده خواهید کرد. این مغازه‌های کوچک جایی است که می‌‍توانید استانبول کارت را را تهیه کنید. با در دست داشتن کارت بهترین گزینه برای رسیدن به مرکز شهر این است که خود را به ایستگاه مترو فرودگاه برسانید و سپس به نقطه‌ای که می‎‌خواهید بروید .

مرکز شهر

اگر با ترانسفر هتل یا هاواییست به محل اقامت خود رسیده‌اید فراموش نکنید که در اولین فرصت کارت را تهیه کنید. در نزدیکی جایی که هستید هر کدام از ایستگاه‌های وسیله نقلیه مثل مترو،تراموا و اسکله کشتی باشد دستگاه خرید بلیت را خواهید یافت. حواستان باشد به غیر از بلیت‌ماتیک اگر علامت Akbil یا Istanbul Card را مشاهده کردید نیز میتوانید استانبول کارت را تهیه کنید اما سعی کنید نحوه کار با بلیت‌ماتیک را یاد بگیرید چون برای شارژ مجدد به آن نیاز دارید.

کدام استانبول کارت را بخریم؟

لازم است بدانیم استانبول کارت انواع مختلفی دارد و با دانستن در مورد آنها می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. کارت‌ها براساس رنگ نیز قابل تشخیص هستند. کارت مناسب توریست‌ها قرمز رنگ است و به نام استانبول کارت ناشناس شناخته می‌شود. البته که تعداد این کارتها بیشتر باشد اما برای استفاده‌ی توریست‌ها مناسب نیستند و به طور کلی امکان فروش به گردشگران را ندارند.

استانبول کارت آبی(mavi kart): اگر ساکن ترکیه باشد این کارت مختص شماست و امکان شارژ ماهیانه را نیز دارد. تهیه این کارت با ثبت نام ممکن است.

کارت تخفیف‌دار(indirim kart): دانشجویان ترکیه با ارائه ارائه مدارک و دانشجویی امکان دریافت این نوع کارت را دارند. مزیت آن پایین بودن تعرفه‌ی استفاده از وسایل نقلیه می‌باشد.

کارت رایگان(ucretsiz kart): افراد سالمند بالای 65 سال با دریافت این کارت به صورت رایگان می‌واند در سطح شهر جا‌به‌جا شوند.

استانبول کارت را چگونه شارژ کنیم؟

به غیر از زمانی که کارت را دریافت می‌کنید و مبلغ حدودی 60 لیر است و مقداری نیز شارژ خواهد داشت. شما برای دفعات بعدی لازم است به هر دستگاهی که کارت را شارژ می‌کند مراجعه کنید. شیوه‌ی اضافه کردن مجدد موجودی نیز بسیار ساده است کافیست به دستگاه‌های زرد و آبی مستقر در مترو مراجعه کنید.

قدم به قدم افزودن موجودی

  • ابتدا برای اسکن کارت را روی دستگاه قرار دهید
  • سپس مبلغ دلخواه برای شارژ را انتخاب و پول نقد را وارد دستگاه کنید
  • اگر دستگاهی که مقابلتان هست زرد می‌باشد، فقط اسکناس‌های5،10،20،50،100لیری را می‌پذیرد.
  • اما در مورد دستگاه‌های آبی نکته این است که اگر خواستید مقدار بیشتری در کارت ذخیره کنید یا اسکناس‌های موجود شما بالا است نگران نباشید هر مقدار بخواهید را شارژ و ابقی را باز‌می‌گرداند.

چه مقدار شارژ لازم است؟

با درنظر گرفتن هزینه‌ی وسایل نقلیه و اینکه شما برای حرکت در شهر احتمالا به حداقل سه مدل از انواع وسایل نقلیه عمومی نیاز پیدا خواهید کرد و در نظر گرفتن این نکته که اتوبوس‌های بین فرودگاه و شهر،کشتی فری‌ها بیشتر از مترو،تراموا و اتوبوس درون شهری است اندکی مبلغ شارژ را افزایش دهید.
محاسبه تعداد دفعات استفاده از حمل و نقل عمومی نیز راه خوبی برای پیدا کردن موجودی مورد نیاز شما می‌باشد. بنابراین نمی‌توان یک عدد ثابت پیشنهاد داد و کاملا به خودتان بستگی دارد تنها موردی که لازم است در آخر بدانید این است که بیش از حد پول در کارت ذخیره نکنید. دلیل این توصیه این است که پروسه بازگشت پول طولانیست.

استانبول کارت دیجیتال

اگر برای شما محیط زیست مهم است یا استفاده از تکنولوژی را ترجیح می‌دهید کافیست اپلیکیشن استانبول کارت را بر روی تلفن‌هوشمند خود نصب کنید. پس از قرار دادن اپ روی گوشی، کارت خود را شارژ کنید. برای پرداخت هر مسیری که طی می‌کنید از طریق کد QRاز حساب دیجیتال شما کسر خواهد شد.

اعتبار استانبول کارت

حتما در پایان سفر استانبول کارت را نزد خود نگه دارید زیرا برای سه سال پس از دریافت کارت، اعتبار خواهد داشت و می‌توانید برای دفعات بعدی از آن استفاده کنید. از آنجا که نامی نیز روی آنها ثبت نمی‌شود میتوانید به دوستان و آشنایان خود نیز که ممکن است به استانبول بروند هدیه دهید.

کاربرد استانبول کارت

در حقیقت این کارت برای هر نوع وسایل نقلیه عمومی که شما را درون شهر جابه‌جا می‌کند کاربری دارد. مترو،اتوبوس،تراموا،کشتی مسافربری(فری)،متروبوس،تله‌کابین و قطار نوستالژیک خیابان استقلال همگی با استانبول کارت پرداخت می‌شوند. یک ویژگی استانبول کارت شخصی نبودن آن است یعنی اگر گروهی سفر می‌روید میتوانید با یک کارت هر وسیله را استفاده کنید به شرط اینکه بیشتر از 5 نفر نباشید و کودک زیر 6شما در جمع شما نباشد.

کاهش هزینه با استانبول‌کارت

با در نظر گرفتن اینکه برای مدت اقامت خود بخواهید حتی 10 بار هم از وسایل نقلیه بهره ببرید تهیه هر بلیت یک طرفه هزینه بیشتری روی دوش شما خواهد گذاشت اما قطعا با استانبول کارت روی هر مسیر حداقل 4 لیر کاهش قیمت خواهید داشت. در ادامه اگر هم با فواصل زمانی کم دو یا سه بار در روز به یکی از وسایل نقلیه مراجعه کنید شامل تخفیف خواهید شد. با یک محاسبه سریع متوجه خواهید شد که میانگین هزینه‌ی روزانه شما را نصف خواهد کرد.

چرا استانبول کارت بخریم؟

در شهرهای توریستی بزرگ دنیا استفاده از تاکسی هزینه‌ی زیادی را بر شما تحمیل ‌می‌کند پس چه گزینه‌ای بهتر از استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای ذخیره پول که در موارد دیگر از آن استفاده کنید. استانبول کارت همان چیزی است که به شما امکان این را می‌دهد بیشترین مقدار پس‌انداز را داشته باشید با در نظر گرفتن اینکه استفاده از آن نیز بسیار ساده است.

سوالات متداول درباره استانبول کارت

استانبول کارت از کجا تهیه کنیم؟

در تمام دکه‌های شهر، غرفه‌های روزنامه فروشی،ایستگاه مترو،تراموا،اتوبوس و فری یافت می‌شود.

آیا استانبول کارت زمان انقضا دارد؟

بله حداکثر اعتبار آن 3 سال است

استانبول کارت برای چند نفر قابل استفاده است؟

نهایتا برای 5 نفر و بدون داشتن کودک زیر 6 سال قابل استفاده است.

چگونه استانبول کارت را فعال کنیم؟

پس از ورود به سایت استانبول کارت، با پر کردن فرم مخصوص،وارد کردن اطلاعات شخصی و شماره کارت استانبول برای شما فعال خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا