جاذبه‌ها

راهنمای کامل فرودگاه بین المللی امام خمینی

Complete guide to Imam Khomeini International Airport

در قرن 21 مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه ورود و خروج در سرزمین‌ها و محلی که نقطه تعیین کننده حجم زیادی از معاملات و کسانی است که به اهداف مختلف وارد یک محدوده معین می‌شوند فرودگاه‌ها هستند.

ایران کشوری با موقعیت خاص جغرافیایی و جایگاه ویژه‌ای که در منطقه طبیعتا نیاز به یک راه اصلی ورود و خروج مناسب دارد که در عین حال بتواند تعادل را برقرار و همچنین حجم ترافیک هوایی و زمینی را کنترل کند در نتیجه فرودگاه امام خمینی به عنوان مهم‌ترین فرودگاه کشور که در پایتخت بنا شده است مسئولیت پر اهمیتی بر عهده دارد. فارغ از تمام واقعیت‌هایی که در مورد جایگاه این مکان وجود دارد لازم است کمی دقیق‌تر آن را بررسی کنیم تا زمانیکه به عنوان مسافر به آن قدم می‌گذارید احساس راحتی بیشتری داشته باشید و مراحل ضروری تا سوار شدن به هواپیما را به بهترین شکل طی کنید و البته که کمی بیشتر با اتفاقات بزرگ و کوچک درون فرودگاه بین‌المللی امام خمینی آشنا شویم.

معرفی فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران

فضایی بسیار وسیع در جنوب غربی تهران که مسیر پروازهای خروجی و ورودی از خارج از مرزها را توسط تمام ایرلاین‌های داخلی و خارجی که ایران مبدا یا مقصد آنها است هدایت می‌کند. زمینی به وسعت 14 هکتار و طول و عرض باندی بسیار طویل با دو تاکسیوی که یکی به عنوان باند اضطراری و دیگری برای دسترسی به آشیانه، برای آزمایش موتور، تعمیرگاه و موارد متعدد دیگر استفاده می‌شود.   مجموعه‌ی فرودگاهی که با در اختیار داشتن امکانات کامل و مجهز بودن آن سبب شده است که تحت اسم شهر فرودگاهی نیز شناخته شود این مکان در فاصله حدودا 30 کیلومتری تهران و از طریق آزادراه تهران قم واقع شده است.

اطلاعات مختصر درباره فرودگاه امام خمینی تهران

کد یاتا: IKA

کد ایکائو: OIIE

سایت فرودگاه امام خمینی:https://www.ikac.ir

ترمینال‌های فرودگاه: ترمینال A و ترمینال B

شماره تماس فرودگاه: 510011-021 / 5100114-021

021-5100118

موقعیت مکانی: گوگل مپ

آدرس: شهرستان رباط کریم، بزرگراه خلیج فارس، کیلومتر 30، فرودگاه بین المللی امام خمینی

تاریخچه فرودگاه امام خمینی تهران

از ایده‌پردازی تا اجرای عملی این فرودگاه بسیار طولانی و پر پیچ و خم بوده است از از سال 1346 که سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری پیشنهاد ساخت محلی مجهز را برای برقراری یک راه اتصالی بین ایران با اروپا و آسیا را ارائه داد که با توجه به سرعت پیشرفت صنعت هوایی ایران در آن زمان نیز کاملا منطقی به نظر می‌رسید. در نهایت پروسه عملی شدن ساخت این فرودگاه با تغییرات و تحولات سیاسی و اجتماعی ایرن به سال 1374 موکول شد و با همکاری شرکت‌های ایرانی و فرانسوی از سر گرفته شد و در‌نهایت در سال 13844 به بهره‌برداری رسید.

ترمینال‌های فرودگاه امام خمینی تهران

در طراحی فرودگاه امام خمینی سه ترمینال مجزا در نظر گرفته شده است.

ترمینال یک: در حال حاضر ترمینال یک به طور متوسط 6/5 میلیون نفر مسافر را جا‌به‌جا می‌کند و تمام پروازهای ورودی و خروجی از طریق همین محل انجام می‌شود.

ترمینال سلام: در سال 1398 ترمینال سلام که یکی از مدرن‌ترین ترمینال‌های خاورمیانه نیز به شمار میرود افتتاح شد. در حال حاضر میزبان ایرلاین‌هایی مختلف است. برای اطلاع دقیق از برنامه پروازها و خطوط هوایی که در هر سالن فرود می‌آیند و پرواز می‌کنند لینک را لمس کنید.

ترمینال ایرانشهر (سه)

ترمینال سه که به نام ایران‌شهر نام‌گذاری شده است در فاز مطالعاتی قرار  دارد و هنوز احداث نشده است اما گمان می‌رود حداقل سالیانه 20 میلیون گردشگر را پذیرا باشد.

ایرلاین‌های فرودگاه امام خمینی تهران

در حال حاضر 40 شرکت‌های هوایی به ایران در حال انجام پرواز هستند که می‌توان آنها را به دو دسته کلی تقسیم کرد این جداسازی بر‌اساس ایرانی یا غیر‌ایرانی بودن آنها از یکدیگر تفکیک شده‌اند. با قاطعیت مکی‌توان گفت تمامی خطوط هوایی داخلی که تعداد آنها نیز رو به گسترش است و پروازهای خارجی خود را برقرار کرده‌اند از قدیمی‌تریشان ایران‌ایر تا آنهایی که جدید‌تر به حساب می‌آیند همگی برای خروج یا ورود از مقصدی غیر از شهرهای ایران در فرودگاه امام خمینی تردد می‌کنند. خطوط هوایی خارجی اما که در حال حاضر پروازهایی به ایران انجام می‌دهند شامل  نام‌هایی مثل ترکیش ایرلاینز، امارات، قطر ایرویز، تای ایرویز، لوفت هانزا، پگاسوس و بسیاری موارد دیگر است.

مسیرهای پروازی فرودگاه امام خمینی تهران

بخش قابل توجهی از اروپا و کشورهای همسایه شامل مکان‌هایی است که از مبدا یا مقصد فرودگاه امام خمینی پروازی به سمت آنها روانه می‌شود. کشورهایی مثل ترکیه، گرجستان، ارمنستان، عراق، امارات متحده عربی، آذربایجان، آلمان، انگلیس، هند، فرانسه، ایتالیا، اتریش، عربستان سعودی، هلند، کویت،چین، یونان، بلغارستان، مراکش، تایلند، مالزی، تاجیکستان و اوکراین اشاره کرد. توجه داشته باشید پیش از خروج از کشور باید طبق قوانین  مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبلغی را جهت عوارض خروج از کشور پرداخت کنید که برای این کار باجه‌هایی جهت دریافت و واریز این مبالغ در سالن خروجی فرودگاه امام خمینی تعبیه شده است.

دسترسی به فرودگاه امام خمینی تهران

در سالهای اخیر با توسعه و رشد صنعت گردشگری در جهان و البته ایران که تلاش کرده است بتواند میزبان بهتری برای اشخاصی باشد که کشف و گردش در سرزمین ایران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فرهنگ و تمدن‌های زنده‌ی دنیا در جهت تقویت امکانات خود نیز قدم برداشته است. سیستم حمل‌و‌نقل شهری و دسترسی راحت به فرودگاه به عنوان یک مکان مهم برای هر توریستی بخشی از برنامه‌هایی بوده است که اجرایی شده‌اند. بنا‌براین راه‌های دسترسی به فرودگاه بین المللی امام خمینی را بررسی می‌کنیم

مترو

یکی از راحت‌ترین  و البته اقتصادی‌ترین روش برای رفتن به فرودگاه امام خمینی استفاده از مترو است تنها کافیست سوار خط متروی یک شوید و در ایستگاه شهر آفتاب پس پیاده شدن به سمت قطار اختصاصی فرودگاه بین المللی بروید تا شما را  به ترمینال یک برساند. برای اینکه برنامهع‌ریزی مناسبی داشته باشید به جدول زمانبندی حرکت قطارها مراجعه کنید.

اتوبوس

بین فرودگاه مهر‌آباد و امام خمینی یک خط مستقیم اتوبوس‌رانی برقرار است که به سادگی مسافران را جا‌به‌جا می‌کند. ایستگاه این اتوبوس‌ها  را می‌توانید مقابل ترمینا 4 مهرآباد و میدان آزادی پیدا کنید فقط در نظر داشته باشید که طی مسیر مدت زمان بیشتری از شما اشغال خواهد کرد و مسافرین باید حداقل سه ساعت قبل در فرودگاه حاضر باشند.

دسترسی به فرودگاه امام خمینی با تاکسی
دسترسی به فرودگاه امام خمینی با تاکسی

تاکسی

دردسترس‌ترین راه برای هر کسی استفاده از تاکسی‌های اینترنتی است که تقریبا از تمام نقاط پایتخت امکان پذیر است اما شرکت تاکسیرانی مخصوصی برای فرودگاه امام خمینی نیز وجود دارد که می‌توانید به صورت مستقیم با آنها در ارتباط باشید.

خودرو شخصی

اگر تصمیم دارید خودتان تا فرودگاه بروید اصلا نگران نباشید زیرا به آسانی نیز امکان پارک ماشین خود را در پارکینگ‌های اختصاصی امام خمینی برایتان وجود دارد. مسیری که باید طی کنید نیز از جنوب تهران و بزرگراه خلیج فارس می‌گذرد و با راهنمایی تابلو‌ها به مقصد خواهید رسید.

اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی
اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی

امکانات فرودگاه امام خمینی تهران

با نگاهی واقع‌بینانه به روند ساخت‌وساز و ایجاد فرودگاه‌های بین‌المللی در کشورهای آسیایی و خاورمیانه متوجه خواهیم شد که همگی با سرعت سر‌سام‌آوری حرکت می‌کنند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که بتوانند بهترین و بالاترین سطح خدمات را ارائه دهند. در این رقابت سنگین اما فرودگاه امام خمینی نهایت ظرفیت خود را به کار بسته است اما باید قبول کنیم که در قیاس با سایرین هنوز فاصله شگرفی با آنها دارد اما به هر روی توانسته جایگاه قابل قبولی را برای خود تصرف کند و امکانات رفاهی و اقامتی مناسبی را در اختیار مسافران قرار دهد. در اینجا به بررسی بخشی از امکانات رفاهی و خدمات فرودگاه امام خمینی تهران می پردازیم. برای اینکه به تمام ابعاد قابلیت‌های فرودگاه امام اشاره کنیم لازم است به سه بخش متداول آنها را تقسیم به خدمات فرودگاهی، خدمات بار و امکانات رفاهی کرد.

پروازهای خروجی فرودگاه امام خمینی
پروازهای خروجی فرودگاه امام خمینی

خدمات فرودگاهی

مواردی مثل خدمات بانک و صرافی، خدمات اورژانس و پزشکی، خدمات سالمندان، قرنطینه حیوانات و جا‌به‌جایی موجودات زنده از جمله این موارد هستند.

بانک و صرافی

جهت دریافت هرگونه خدمات بانکی و ارزی به شعبات بانک در سالن فرودگاه مراجعه نمایید

بانک ملی ایران: واقع شده در گمرک شرقی، گذرنامه ورودی، ترانزیت ارزی و خدمات ارزی و بانکی ارائه می‌دهد

بانک سامان در سمت غربی سالن عمومی ورودی، ترانزیت ارزی و بانکی را ارائه می‌دهد.

صرافی سورنا در سالن عمومی خروجی برای دریافت ارز مسافرتی و تبدیل ارز به آن مراجعه کنید.

اورژانس و کمک‌های اولیه فرودگاه امام خمینی تهران

دو بخش مختلف در فرودگاه برای خدمات اضطراری پزشکی مستقر هستند و با شماره گیری 115 نیز می‌توانید با هر کدام از آنها در تماس باشید.

پایگاه 318 در ترمینال یک، سالن پروازهای ورودی B

پایگاه 340 در دپوی تاکسیرانی فرودگاه

خدمات سالمندان

برای رفت‌و‌آمد بی دغدغه افراد مسن یا کم توان نیز تدابیری اندیشه شده است که از طریق اطلاعات فرودگاه و وب سایت رسمی فرودگاه بین المللی امام خمینی می‌توانید پیگیری لازم را بعمل آورید.

جا به جایی حیوانات با هواپیما
جا به جایی حیوانات با هواپیما

خدمات موجودات زنده

هر کشوری قوانین و مقررات خود را مربوط به حمل‌و‌تقل حیوانات دارد و باید هر دو کشور مبدا و مقصد را بررسی و سپس اقدام به خرید بلیط هواپیما نمایید نکته‌ی دیگر اینکه حتما در زمان رزرو بلیط وجود موجود زنده را قید کنید. در فرودگاه امام خمینی نیاز به ارائه مدارک شناسایی میباشد که به تفکیک به آن اشاره می‌کنیم

اصل و کپی صفحه اول گذرنامه به همراه صفحه‌ی مهر شده پلیس گذرنامه

نام مسافر و شماره میکروچیپ حیوان که در گواه‌نامه بین المللی بهداشت باید ذکر شود

ارائه اصل و کپی شناسنامه حیوان، شماره میکروچیپ، مشخصات واکسن و سایر وضعیت سلامت

ارائه اصل گواهی‌ بهداشتی بین المللی از دولت مبدا

برای اطلاع از مطالب کامل‌تر لطفا به وب سایت فرودگاه بین المللی امام خمینی مراجعه کنید

خدمات بار

قسمت بار فرودگاه بین المللی امام خمینی نیز به چند دسته تقسیم می‌شود اول قسمت خدمات بار است. زمانی‌که میزان بار حمل شده توسط مسافر بیشتر از حد مجاز باشد باید مبلغ اضافه بار آن را پرداخت کند. اما خدمات بار یا فریت گزینه‌ی دیگری است که با هزینه‌ی کمتر بار را به مقصد برایتان ارسال می‌کند. بخش پیگیری بار در زمینه پیگیری مواردی که مربوط به چمدان شما است مثل  محتویات ارزشمند داخل آن، خسارت وارد شده، آسیب یا دزدی و نرسیدن چمدان به مقصد میباشد.

بسته بندی بار بخش مهم دیگر خدمات است که سالن غربی و شرقی به صورت شبانه روزی در دسترس شماست و با دریافت مبلغی برای شما سلفون‌پیچ، تسمه‌کشی و یا با کارتن بسته بندی می‌کنند.

در نهایت اگر شی از وسایل مسافری گم شود یا هرگونه مشکلی از این قبیل باید به بخش اشیای گمشده مراجعه کنید تا با ارائه کارت شناسایی و سایر مدارکی که اثبات کند آن وسیله متعلق به آن شخص است قابل پیگیری است.

اینترنت فرودگاه امام خمینی تهران

در دنیای شلوغ امروز و لزوم ارتباط مدام با شبکه‎‌های جهانی ارتباطی فرودگاه‌ها نیز برای رفاه حال مسافرین و کمک به آسایش آنها در بدو ورود یا خروج از کشور خود اینترنت رایگان و پر‌سرعت در اختیارشان قرار می‌دهند. فرودگاه امام خمینی هم در دو ترمینال خود خدمات وای فای ارائه می دهد و علاوه بر آن و. برای استفاده بیشتر و راحت‌تر  در سالن ورودی یک کافی‌نت نیز وجود دارد تا به آسانی امور لازم خود را انجام دهید.

خدمات CIP فرودگاه امام خمینی
خدمات CIP فرودگاه امام خمینی

سی‌.آی‌.پی فرودگاه امام خمینی تهران

جایگاه تشریفات اختصاصی در ساختمان سه طبقه و جدای از ترمینال فرودگاه امام خمینی است در این سال تمام مواردی که لازم است برایتان انجام خواهد شد از دریافت کارت پرواز، تحویل بار، مشایعت تا پای پلکان هواپیما توسط خودروهای مجموعه و پذیرایی در سالن انجام خواهد شد. لازم به ذکر است این خدمات از بلیط هواپیما مجزا می‌باشد و در صورت تمایل باید به صورت جداگانه و از طریق وب سایت سی آی پی فرودگاه امام خمینی آنلاین رزرو نمایید.

رستوران و کافه فرودگاه امام خمینی تهران

برای گذراندن اوقات مسافران در فرودگاه و کمی استراحت در سالن فرودگاه رستوران‌ و کافه‌های متنوعی در نظر گرفته شده‌اند. رستوران هواپیمایی قشم در ضلع غربی ترمینال سالن عمومی ورودی، رستوران برگرلند در ضلع غربی سالن ترانزیت، کافه امیر شکلات در سالن عمومی ورودی، کافه لند در سالن ترانزیت و بیزینس لانچ ماهان برای پذیرایی اختصاصی از مسافران ویژه برخی از امکانات فرودگاه بین المللی امام خمینی هستند.

هتل‌های بین المللی فرودگاه امام خمینی

در شهر فرودگاهی امام خمینی اگر بنا به هر دلیلی مدت طولانی تری را ماندید، نیاز به استراحت در یک اتاق مجزا داشتید و یا برای سوار شدن به پرواز اتصالی خود باید ساعت‌های طولانی را در فرودگاه بمانید بهترین انتخاب برای شما اقامت در هتل‌های بین المللی فرودگاه امام خمینی است که در حال حاضر دو هتل 4 ستاره رمیس(ایبیس سابق) و هتل 5 ستاره رکسان(نووتل سابق) برای خدمت رسانی در دسترس هستند.

مجموعه پارکینگ های فرودگاه امام خمینی
مجموعه پارکینگ های فرودگاه امام خمینی

پارکینگ فرودگاه امام خمینی تهران

در فرودگاه بین المللی امام خمینی 5 پارکینگ مجزا وجود دارد که در موقعیت‌های مختلفی نیز قرار گرفته‌اند.

پارکینگ شماره یک

  • طبقات: منفی یک و منفی دو
  • محل: ترمینال مسافری شماره یک
  • مورد استفاده: مسافرین ( به دلیل  تعرفه بالا برای پارک های کوتاه پیشنهاد می شود)

پارکینگ شماره دو

  • طبقات: یک طبقه( روباز است)
  • محل: مقابل پلیس راهور
  • مورد استفاده: خودروهای توقیفی اما در شلوغی ممکن است برای عموم نیز کاربرد داشته باشد.

پارکینگ شماره سه و چهار

  • طبقات: یک طبقه روباز هستند
  • محل: روبروی ترمینال شماره یک و جنب مجموعه هتلهای فرودگاه امام خمینی
  • مورد استفاده: به دلیل تعرفه مناسب برای به پارک بلند مدت مسافرین مناسب است.

پارکینگ شماره پنج

  • طبقات: یک طبقه روباز است
  • محل: در کنار اداره کل گمرک و شعبه بانک ملی
  • مورد استفاده: پارک خودروی مراجعان گمرک اما در زمان شلوغی برای مسافران نیز استفاده می‌شود.
  • در نظر داشته باشید برای طی کردن فاصله بین پارکینگ تا سالن فرودگاه شاتل در نظر گرفته شده است.

فروشگاه‌های فرودگاه امام خمینی تهران

برای خرید سوغاتی یا گشت و گذار در بین محصولات مختلف در فرودگاه بین المللی امام خمینی تعداد زیادی فروشگاه در نظر گرفته شده است تا بتواند توقع مراجعین را برآورده کند. فروشگاه شکلات، فروشگاه سوغات، فروشگاه ساعت، فروشگاه عطر و ادکلن و فروشگاه چرم درسا فقط برخی از مراکز خرید فروشگاهی هستند که در این محل قرار گرفته‌اند که میتوانید لیست کامل فروشگاه‌های فرودگاه امام خمینی تهران را اینجا مشاهده کنید.

اجاره خودرو در فرودگاه امام خمینی

برای تردد آسان و بدون دغدغه گردشگران در شهر و طی کردن مسیر ها آنگونه که مورد علاقه‌ی هر شخصی است بهترین راه کرایه خودرو میباشد در فرودگاه بین المللی امام خمینی این امکان وجود دارد. انواع خودروی لوکس و اقتصادی در اختیار مسافران با ارائه مدارک لازم و پرداخت مبلغی که بسته به عوامل مختلف دارد  قرار میگیرد.

فرودگاه امام خمینی، میزبان پروازهای خارجی

فرودگاهی وسیع که در حاشیه شهر تهران قرار گرفته است و مهم‌ترین محل عبور و مرور از ایران به سایر کشورهای جهان است که ابعاد و بخش‌های مختلفی را در خود نگهداری می‌کند که ما در این مقاله راهنمای فرودگاه امام خمینی تهران تلاش کردیم به آن بپردازیم اما برای اطلاعات کامل‌تر  به وب سایت فرودگاه بین المللی امام خمینی مراجعه کنید.

فرودگاه امام خمینی
فرودگاه امام خمینی

سوالات متداول درباره فرودگاه امام خمینی

چگونه از پارکینگ به داخل ترمینال دسترسی پیدا کنیم؟

پارکینگ‌هایی که فاصله زیاد با ترمینال‌ها ندارند از طریق پلکان به داخل راهرو ترمینال متصل می‌شوند و در مورد پارکینگ‌های دور‌تر از طریق شاتل امکان پذیر است.

فرودگاه امام  خمینی چند ترمینال فعال دارد؟

فرودگاه بین المللی به صورت کلی سه ترمینال دارد اما در حال حاضر دو ترمینال آن فعال هستند.

آیا امکان پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه بین المللی امام خمینی وجود دارد؟

بله، دستگاه مخصوص پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی تهران وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا